مقالات خودرو

از دلایل روغن‌ سوزی خودرو چه می دانید؟

روغن سوزی خودرو

امداد خودرو کرج خدمات روغن‌ سوزی خودرو، یکی از رایج ‌ترین ایرادات فنی خودرو است که کارشناسان آن را بسیار شایع می ‌دانند. اگر راننده نسبت به روغن‌ سوزی ماشین خود بی ‌توجهی نشان دهد، علاوه بر خسارات سنگین که به قسمت ‌های دیگر ماشین وارد می شود، محیط زیست را نیز آلوده خواهد کرد.

برای جلوگیری از خسارات بیشتر و همچنین آلوده کردن محیط زیست و هوا باید قبل از اینکه اتفاق ناگواری پیش بیاید، آن را تشخیص دهیم؛ به این منظور در ادامه مقاله به مهمترین دلایل روغن ‌ریزی خودرو، علائم و چگونگی پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

آن چه در مورد روغن ‌سوزی ماشین باید بدانید

قبل از هر چیز به سراغ روغن خودرو و تعریف آن می ‌رویم؛ روغن موتور، در واقع خنک کننده موتور است و به دلیل خاصیت روان بودن و لغزندگی، به عنوان عامل کاهش اصحطکاک در بین اجزای موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

اما روغن موتور خاصیت دیگری نیز دارد، روغن موتور ناخالصی ‌ها و ذرات معلق وارد شده در موتور را جذب نموده و قدرت پاک کنندگی دارد. روغن موتور، دائما با گرما در ارتباط است؛ همین گرما، باعث تجزیه مواد داخل روغن موتور می‌شود و معمولا بعد از طی ۱۲۰۰۰ تا حداکثر ۱۶۰۰۰ کیلومتر و ۶ یا ۱۲ ماه، از میزان قدرت روان کنندگی و لغزندگی آن کاسته می‌ شود، در نتیجه باید روغن موتور را تعویض کرد.

در قسمت بالای پیستون موتور، محفظه احتراق وجود دارد؛ در صورتی که به هر دلیلی، روغن موتور وارد این قسمت شود، توانایی این را دارد که با سوخت و هوا ترکیب شده و به وسیله‌ی جرقه‌ای که شمع تولید می‌کند بسوزد.

دود ناشی از احتراق، از قسمت اگزوز خارج می‌شود. معمولاً روغن سوزی ماشین در خودروهایی اتفاق می‌افتد که کارکرده هستند، یا ایراد فنی جدی دارند. به همین دلیل سرویس موتور خودرو از اهمیت فراوانی برخوردار است.

۲ دلیل برای روغن سوزی خودرو

روغن سوزی خودرو دلایل مختلفی می ‌تواند داشته باشد که به صورت خلاصه چند دلیل را بررسی می کنیم:

*شکستن رینگ پیستون: در اثر شکستن یک یا چند رینگ پیستون و آسیب ‌های دیواره سیلندر یا پیستون ممکن است روغن به محفظه‌ی احتراق برسد و روغن‌سوزی اتفاق بیفتد. آسیب یاتاقان و شاتون، آسیب‌ های شدید به کاسه نمد، گیت سوپاپ از عوامل دیگری برای این مشکل هستند.

*روغن موتور بی‌کیفیت: تمام دلایل ذکر شده از دلایل درونی و آسیب ‌های داخلی موتور نشات می ‌گرفتند؛ ولی یک عامل بیرونی و بسیار مهم است که باید آن را جدی گرفت، آن هم استفاده از روغن موتور با کیفیت و استاندارد می ‌باشد. همان اندازه که وسایل جانبی خودرو باید با کیفیت و استاندارد باشند، برای محصولاتی که داخل خودرو استفاده می شود نیز باید دقیق عمل کنیم؛ مانند روغن موتور و ضد یخ ‌هایی که با توجه به نیازمان خریداری می ‌کنیم. با سرویس موتور خودرو می ‌توان این مشکلات را به حداقل رساند.

علامت روغن سوزی خودرو

بهترین علامت روغن سوزی خودرو چیست؟

اولین علامت که بسیار شایع است و می ‌توان به راحتی آن را مشاهده کرد، خارج شدن سه نوع دود از لوله اگزوز خودرو است؛ دود سفید یا سیاه هر کدام نشانه ای از یک مشکل به همراه سوختن روغن هستند.

دود آبی اما نشانه‌ ی قطعی سوختن روغن است. از دیگر علائم، چرب بودن لوله اگزوز همراه با بوی سوختگی روغن است که با چک کردن اگزوز می ‌توانید متوجه آن شوید.

روغن‌سوزی خودرو یکی از مشکلات رایج در خودروها است که می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی در سیستم‌های موتور و روغن‌گیر باشد. این مشکل می‌تواند به کاهش راندمان موتور، آلودگی زیست‌محیطی، و هزینه‌های اضافی برای تعمیرات منجر شود.

علائم روغن‌سوزی

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های روغن‌سوزی، خروج دودی آبی‌رنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر می‌شود. همچنین، کاهش مداوم سطح روغن موتور و بوی ناخوشایند از سمت موتور نیز از دیگر علائم روغن‌سوزی هستند. در صورت مشاهده این علائم با مجموعه امداد خودرو کرج در ارتباط باشید.

دلایل روغن‌سوزی

روغن‌سوزی بیشتر در خودروهای فرسوده‌ای رخ می‌دهد که مدت‌هاست در حال کارکردن هستند و مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کند و در مجاورت حرارت زیاد بسوزد. دلایل اصلی روغن‌سوزی شامل موارد زیر است:

1. فرسودگی رینگ‌های پیستون: رینگ‌های پیستون وظیفه جلوگیری از ورود روغن به محفظه احتراق را دارند. با فرسودگی این رینگ‌ها، روغن به محفظه احتراق راه پیدا می‌کند و می‌سوزد.
2. خرابی واشر سرسیلندر: واشر سرسیلندر نقش مهمی در جلوگیری از نشت روغن به محفظه احتراق دارد. خرابی این واشر می‌تواند منجر به روغن‌سوزی شود.
3. نشتی روغن از سوپاپ‌ها: سوپاپ‌ها نیز می‌توانند منبع نشت روغن باشند. اگر سوپاپ‌ها به درستی کار نکنند، روغن به محفظه احتراق راه پیدا می‌کند و می‌سوزد.

راه‌های پیشگیری و رفع مشکل

برای پیشگیری از روغن‌سوزی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

1. تعویض منظم روغن موتور: تعویض منظم روغن موتور و استفاده از روغن‌های با کیفیت می‌تواند از فرسودگی قطعات موتور جلوگیری کند.
2. بررسی و تعویض رینگ‌های پیستون: در صورت مشاهده علائم روغن‌سوزی، بررسی و تعویض رینگ‌های پیستون می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.
3. بررسی و تعویض واشر سرسیلندر: در صورت خرابی واشر سرسیلندر، تعویض آن می‌تواند از نشت روغن به محفظه احتراق جلوگیری کند.

کلام آخر

درباره روغن سوزی خودرو، می ‌توان گفت که اولین گزینه برای پیشگیری از آن سرویس موتور خودرو می‌باشد، روغن سوزی ماشین یکی از ایرادات فنی خودرو محسوب می‌ شود که به دلیل رسیدن روغن به قسمت محفظه احتراق و ترکیب آن با هوا، سوخت و جرقه ‌ی شمع‌ ها اتفاق می‌ افتد.
با دقت در انتخاب نوع روغن موتور و میزان کیلومتری که ماشین طی کرده، همچنین با دقت به سلامت موتور ماشین، می ‌توان از این ایراد فنی که باعث فشار آمدن به سایر اجزای ماشین و همچنین آلوده نمودن محیط زیست می‌ شود، جلوگیری کرد.

روغن‌سوزی خودرو مشکلی جدی است که می‌تواند به کاهش راندمان موتور و افزایش هزینه‌های تعمیرات منجر شود. با شناخت علائم و دلایل این مشکل و انجام اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید از بروز روغن‌سوزی جلوگیری کنید و عمر مفید خودروی خود را افزایش دهید.
شهروندان کرجی، می ‌توانند با مراجعه به مراکز تعمیر موتور خودرو در تهران و یا تماس با مرکز مکانیک سیار، مانند امداد ماشین، می‌توانند نسبت به تعمیر موتور خودرو و یا سرویس آن اقدام کنند. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی و یا خدمات سرویس موتور خودرو می‌توانید با کارشناسان امداد خودرو کرج در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *